Learning modern foreign languages in the European Union : focus on students / Yann Fournier, Anne Gaudry-Lachet

Publication de la DEPP / Note d'information MEN

FOURNIER, Yann. Auteur | GAUDRY-LACHET, Anne. Auteur | France. Ministère de l'éducation nationale, de l'enseignement supérieur et de la recherche (MENESR). Direction de l'évaluation, de la prospective et de la performance (DEPP). Mission aux relations européennes et internationales (MIREI)

Edité par Ministère de l'éducation nationale, de l'enseignement supérieur, de la recherche et de l'innovation. Paris - 2017

The European Strategic Framework, Education and Training 2020, emphasises the need for European Union member countries to promote multilingualism, particularly by fostering the teaching of at least two foreign languages from the earliest possible age. The fourth edition of the Eurydice Report, Key Data on Teaching Languages at School in Europe (2017) offers a comparative look at the evolution of systems and practices for teaching foreign languages in 37 European countries since 2003. The trend towards earlier learning of a first foreign language is continuing. In the European Union in 2015 this learning began on average at the age of 7. In 2014, 84% of primary-school students were learning a foreign language; the figure was only 69% in 2005. When a second compulsory foreign language is taught, it is usually introduced in the first cycle of secondary education. In 2014, 60% of the students in this cycle were studying two languages. In 2014, although English remained the most taught foreign language in the EU, French maintained its place as the second language most frequently chosen by students, followed by German and Spanish. Lastly, in 2015 the relative proportion of time devoted to teaching foreign languages was clearly higher in secondary education.

Vérification des exemplaires disponibles ...

 

Vérification des exemplaires disponibles ...

Suggestions

Du même auteur

L 'apprentissage des langues vivantes étrangères dans l'Union européenne : parcours des élèves / Yann Fournier, Anne Gaudry-Lachet | FOURNIER, Yann. Auteur

L 'apprentissage des langues vivantes étrangères dans l'Union européenne : parcours des élèves / Yann Fournier, Anne Gaudry-Lachet

Publication de la DEPP/ Note d'information MEN | FOURNIER, Yann. Auteur

Le cadre stratégique européen Éducation et Formation 2020 souligne la nécessité pour les États membres de l'Union européenne (UE) de promouvoir le plurilinguisme notamment en favorisant l'enseignement, dès le plus jeune âge, d'au ...

DOI : 10.48464/ni-17-15

N° HAL : halshs-03833606

Cote : NI 17.15

L'apprentissage des langues vivantes étrangères dans l'Union européenne : formation initiale et mobilité des enseignants du secondaire inférieur / Yann Fournier et Anne Gaudry-Lachet | FOURNIER, Yann. Auteur

L'apprentissage des langues vivantes étrangères dans l'Union européenne : formation initiale et mobilité des enseignants du secondaire inférieur / Yann Fournier et Anne Gaudry-Lachet

Publication de la DEPP/ Note d'information MEN | FOURNIER, Yann. Auteur

La résolution du Conseil européen du 14 février 2002 sur la promotion de la diversité linguistique et de l'apprentissage des langues encourage les États membres de l'Union européenne (UE) à développer des méthodes pédagogiques inn...

DOI : 10.48464/ni-17-16

N° HAL : halshs-03833588

Cote : NI 17.16

Learning modern foreign languages in the European Union : Initial Teacher Education and mobility in lower secondary education / Yann Fournier et Anne Gaudry-Lachet | FOURNIER, Yann. Auteur

Learning modern foreign languages in the European Union : Initial Teacher Education and mobility in lower secondary education / Yann Fournier et Anne Gaudry-Lachet

Publication de la DEPP/ Note d'information MEN | FOURNIER, Yann. Auteur

The European Council resolution of 14 February 2002, on the promotion of linguistic diversity and language learning, prompts European Union (EU) member states to promote innovative teaching methods through teacher training and to ...

DOI : 10.48464/ni-17-16-eng

N° HAL : halshs-03833684

Cote : NI 17.16 ENG

Chargement des enrichissements...